Liever contact?
Kom je er niet uit of heb je een andere vraag? Neem gerust contact met ons op.
Dit kan telefonisch, per mail of kom persoonlijk eens langs.
Op zoek naar deze pagina?
- Blog
- Mijn Account
- Winkelwagen
- Algemene Voorwaarden
Help onderwerpen
Bestanden
Waarom vragen jullie om de bestanden in CMYK
Wij vragen je om jouw bestanden aan te leveren in CMYK kleuren. Het verschil tussen RGB en CMYK zit in het kleurenbereik. Bij RGB kunnen hele felle kleuren worden behaald wat niet mogelijk is bij full color drukwerk. Heb je dus een ontwerp met een felle gifgroene kleur erin verwerkt, dan is de kans groot dat deze kleur veel minder fel (fletser) zal uitkomen. Hier geld dus: wat je op jouw scherm ziet, is niet wat je uiteindelijk ook zult krijgen. Hou hier rekening mee.
Heb je jouw artwork alleen beschikbaar in RGB kleurenschema? Dan heb je twee opties:
Je kunt de afbeelding zelf omzetten naar CMYK. Dit kan je o.a. doen met programma Adobe Photoshop. Ga in het menu naar: Image > Mode > CMYK.
Je kunt er ook voor kiezen om het bestand toch bij ons aanleveren in RGB. Wij zorgen er dan voor dat het bestand tijdens de bestandscontrole wordt omgezet naar CMYK.
Het nadeel van de tweede optie is dat er licht kleurverschil zal zijn tussen het bestand dat jij hebt aangeleverd bij ons en wat we naar de printer sturen. Het kleurverschil kan je mogelijk al zien in je drukproef, maar het echte resultaat zal je pas zien als je het drukwerk thuis ontvangt.
Hoe werkt een CMYK printer?
Een CMYK-printer maakt gebruik van licht-absorberende cyaan, magenta en gele inkt, waarvan de kleuren worden gemengd met behulp van dithering, rasters, of een andere optische techniek. CMYK-printers leggen de kleuren op het drukwerk, waardoor als het ware het reflecterende licht wegvalt. Met als gevolg dat de kleuren op print anders uitvallen dan op een computermonitor. Daarom accepteren drukkerijen geen RGB kleuren en willen zij dat jij het in CMYK aanlevert. Dit maakt de kans kleiner dat jij uiteindelijk teleurgesteld bent over de kleurverschillen tussen wat jij verwacht en het uiteindelijke resultaat.
Welk bestandstype moet mijn ontwerp hebben?
Het is belangrijk dat je jouw bestand aanlevert als een drukklaar document in .pdf.
Let op, Word (.doc), Powerpoint (.ppt), Excel (.xls) of andere bestandstypes uit het Microsoft Office pakket zijn niet geschikt voor professioneel afdrukken. Indien je geen ander bestand hebt kijken we graag met je mee en indien nodig tegen een kleine meerprijs passen wij dit aan.
De programma’s Adobe InDesign, Adobe Illustrator en Adobe Photoshop zijn de meest geschikte programma’s voor de opmaak van drukwerk.
Als je geen toegang hebt tot deze programma’s, zijn er nog vele andere programma’s om een drukklaar bestand te maken. Waaronder gratis programma’s zoals Scribus (Alternatief voor InDesign) of GIMP (Alternatief voor Photoshop).
Wat is de afloop? (bleed)
Voor bijna alle afwerkingen op PrinQ geldt 3 MM afloop per zijde. Heeft u een bestelling waar andere aanleverspecificaties voor gelden? Dan ontvangt u hier nader bericht van.
Er zijn een paar uitzonderingen op deze regel: template-bestanden, canvasdoeken en drukwerk:
- Template-bestanden: hier werk je volgens het template en hoef je zelf geen extra afloop aan te brengen.
- Canvasdoek: kies je voor een 18 mm frame, dan is de afloop 30 mm rondom. Bij een 38 mm frame is de afloop 45 mm rondom. We gebruiken deze afloop voor de bevestiging van de print op het frame. Een klein gedeelte van ongeveer 1 cm is zichtbaar op de zijkant van het canvasdoek en de rest op de achterkant.
- Reclameposters, briefpapier, flyers, folders, brochures en visitekaartjes: afloop 3 mm rondom. Ook hiervoor kun je gebruik maken van de beschikbare templates.
Houd een extra 2 cm als marge aan binnen het afgewerkte formaat en plaats hier geen belangrijke beelden, logo’s en/of teksten. Voor reclameposters, briefpapier, flyers, folders, brochures en visitekaartjes geldt een veilige marge van 5 mm.
Zorg ervoor dat je afloop niet wit is, maar laat je kleur of afbeelding doorlopen. Afloop vragen we natuurlijk niet voor niets, er is een kleine tolerantie nodig en zo voorkom je witte randen op je print. Een witte print of achtergrond is uiteraard een uitzondering hierop.
Last but not least: lever je bestanden zónder snijtekens aan.
Bestellen
Hoe werkt jullie bestelproces?
1. Product, levertijd en deadlines
Je begint natuurlijk met het uitkiezen van jouw product. Zodra je een product gekozen hebt, selecteer je het formaat, de hoeveelheid en de overige producteigenschappen voor jouw product.
Wanneer je de levertijd kiest, zie je de datum staan waarop het product geleverd zal worden, eventueel extra kosten en de deadline. Op deze deadline moet:
de betaling verwerkt zijn (niet van toepassing op zakelijke afnemers) èn
je bestand geüpload zijn èn
je drukproef goedgekeurd zijn.
Elke dag dat je de deadline mist, schuift de uiterlijke leverdatum 1 werkdag op.
2. Winkelmandje
Je kunt meerdere artikelen in je winkelmandje plaatsen. Zodra je alles in je winkelmandje hebt zitten, kan je in de volgende stap het afleveradres kiezen. Vervolgens kies je de betaalmethode. Let op dat als je kiest voor “Vooruitbetalen via bank” of “Automatische incasso” dat er 1 tot 3 werkdagen nodig zijn om de betaling te verwerken, dus dat de gekozen levertijd zal opschuiven.
3. Bestanden uploaden
Wanneer je nu naar de volgende stap gaat, is de bestelling geplaatst en kan je er voor kiezen om je bestand(en) meteen te uploaden of om dit later te doen.
Voor alle producten gebeurt de controle altijd handmatig. Houd er rekening mee dat dit even kan duren. Je zult een mail van ons krijgen zodra je bestand door ons is gecheckt en deze in productie kan gaan.
5. In productie
Zodra je bestanden in orde zijn gaat jouw bestelling meteen in productie. Vanaf dat moment kunnen we niets meer wijzigen aan de bestelling.
Nadat jouw order is geproduceerd, wordt het pakket zo snel mogelijk ingepakt en aan een van onze bezorgdiensten overhandigd. Wanneer wij het pakket hebben overgedragen zal je van ons een track & trace code per mail ontvangen waarmee je pakket te volgen is.
Hoe upload ik mijn bestand?
We zijn bezig om ervoor te zorgen dat voor alle orders de bestanden op onze site kan worden aangeleverd. Bij orders waar dit niet kan vragen wij u om het bestand te mailen naar hallo@prinq.nl.
Dit kan als bijlage of via een verzenddienst als WeTransfer.
Langs komen met een USB stick? Ook dat is mogelijk.
Welke betaalmethodes zijn er?
Bij PrinQ kunt u met nagenoeg alle bekende betaalmethode’s afrekenen. Betaalt u met iDeal of PayPal? Dan is uw betaling direct verwerkt.
Wilt u een betaling handmatig overmaken? Houd dan rekening met 1-2 dagen extra verwerkingstijd.
Voor bedrijven is het betalen op factuur mogelijk. Aanvankelijk met een kredietlimiet van € 250.
Een hoger limiet is aan te vragen, hierbij zal een krediettoets worden uitgevoerd.
Heeft u vaker dan 5x besteld en altijd op tijd betaald? Dan wordt uw kredietlimiet automatisch verhoogd.
Bezorging
Wanneer wordt mijn bestelling bezorgd?
Je kunt de verwachte leverdatum in je orderbevestiging vinden. Deze kan echter nog verschuiven zo lang jij nog niet hebt betaald, jouw bestanden nog niet hebt geüpload en goedgekeurd.
Zodra je bestelling wordt verzonden, dan sturen we je een e-mail met een Track & Trace link zodat je je pakket kunt volgen. Voor de meest actuele informatie kunt u op de link klikken die u in de e-mail kunt vinden.
De pakketten worden dagelijks tussen 08:00 uur en 18:00 uur bij bedrijven bezorgd. Bij particulieren kunnen de pakketten tot ongeveer 20:00 uur worden bezorgd. De tijd waarop het pakket wordt bezorgd is afhankelijk van de route die de pakketbezorger voor die dag heeft gepland, we kunnen u dus geen exacte tijd doorgeven.
In enkele gevallen kan het voorkomen dat je pakket op een ander moment bezorgd wordt dan je had verwacht. De redenen hiervoor zijn uiteenlopend:
Wij hebben extra hard ons best gedaan zodat jij je pakket eerder hebt
Wij proberen altijd een stapje extra te zetten voor onze klanten. Dit betekent onder andere dat we proberen jouw pakket zelfs sneller te leveren dan dat wij aan je hebben beloofd. Mocht het ons lukken om je pakket eerder te versturen dan verwacht, dan zal je altijd een track & trace code van ons ontvangen per mail. Hiermee kan je dan je pakket volgen. Komt het toch niet lekker uit dat dat pakket eerder komt? Geen probleem, de bezorgdienst biedt het pakket gewoon nog een keer voor je aan.
Je hebt de deadline gemist voor het betalen, bestand uploaden of goedkeuren van je digitale drukproef
Wanneer je bij ons op de site bestelt, communiceren wij een deadline voor het betalen, uploaden van een bestand en goedkeuren van je digitale drukproef. Die moet gehaald worden om de verwachte levertijd die je ziet ten tijden van bestellen te kunnen halen. Deze deadline wordt tevens per mail gecommuniceerd. Voor elke dag de deadline mist dan komt je pakket waarschijnlijk een dag later aan.
Let goed op: de handmatige bestandscontrole die wij uitvoeren kost natuurlijk wat tijd. Wij zullen altijd ons best doen om je bestand zo snel mogelijk en voor de deadline de bestanden te controleren. Pas na goedkeuring start de productie.
Je hebt een regionaal afleveradres opgegeven
Wanneer jij een regionaal afleveradres hebt opgegeven kan het zijn dat de bezorgdienst er een dag langer over doet om je pakket te bezorgen. Bij het opgeven van je afleveradres wordt het altijd aangegeven wanneer je een regionaal adres invoert.
Het productieproces heeft vertraging opgelopen
Het kan natuurlijk wel eens gebeuren dat er iets mis gaat bij het produceren van jouw order. Als dit betekent dat jouw pakket later aan gaat komen zullen wij er alles aan doen om jou dat te laten weten. Mocht je extra betaald hebben voor een product met een snelle productietijd dan betalen we je dit verschil uiteraard terug. Als je door een eventuele vertraging het product niet meer nodig hebt dan kan na afstemmen met onze klantenservice het pakket worden geweigerd of teruggestuurd. Indien akkoord zullen wij je dan het volledige aankoopbedrag terugbetalen.
De bezorging van jouw pakket heeft vertraging opgelopen
Nadat we jouw order geproduceerd hebben overhandigen we het pakket zo snel mogelijk aan een van onze bezorgdiensten. Wanneer wij het pakket hebben overgedragen zal je van ons een track & trace code per mail ontvangen waarmee je pakket te volgen is. Mocht je vanaf dat moment vragen hebben over je pakket dan kan je het beste rechtstreeks contact met de bezorgdienst opnemen. Indien door een fout van de bezorgdienst of omdat jij niet thuis bent jouw pakket niet op tijd aankomt, dan kunnen wij daar helaas niet de verantwoordelijkheid voor dragen omdat dit iets is wat buiten onze macht ligt. Weet wel dat wij onze bezorgdiensten volgens strenge kwaliteitseisen selecteren en monitoren om te zorgen dat jouw pakket vrijwel altijd gewoon op tijd aankomt.
Met welke vervoerder komt mijn pakket?
Binnen Nederland verzenden wij standaard met UPS.
Binnen Europa verzenden wij standaard met DPD of UPS.
Buiten Europa verzenden wij standaard met UPS of FedEx.
Van alle vervoerders kunt u de status van het pakket volgen via een Track & Trace code die u van ons ontvangt.
Het kan zijn dat uw bestelling via PostNL of DHL wordt geleverd, dit heeft te maken met de druktemonitor. Wij proberen uw bestelling altijd vlot te verwerken, wanneer wij merken dat een vervoerder erg druk is proberen wij te zoeken naar een sneller alternatief.
Helaas is dit nog geen gegarandeerd resultaat dat het dan wel snel gaat.
Bij groot formaat bestellingen wordt uw bestelling per koerier bezorgd of komen wij deze persoonlijk langsbrengen.
Betaal ik verzendkosten?
Met uitzondering van groot formaat rekenen wij nagenoeg nooit verzendkosten. Zo houden wij het gemakkelijk voor u als klant!